onsdag 30 januari 2013

Colombiansk gryta


Idag gjorde jag columbiansk gryta. Jag hade inte vissa saker hemma så jag hoppade över lite. 

Receptet har jag fått från min kompis mamma.
Hon brukade göra det till mig när jag kom på besök för jag tyckte det var så gott.
Jag la upp recpetet på matklubben så vill ni så bild på maträtten kan ni klicka HÄR.



Ingredienser

10 dl kranvatten
3 dl (röda) linser torkade
4 medelstor(a) potatis
1 st gul- eller rödlök
200 gram kokbanan
1 krm salt
1 st grönsaksbuljong


Gör så här

Häll upp vattnet i en stor gryta och häll i saltet.

Skala potatisen och skär i mindre bitar. (Jag brukar dela en normalstor potatis i 3 delar)

Skala en lök, hacka den och stoppa i grytan.

När vattnet kokat en stund, dela bananen och stoppa i. Stoppa i linserna.

Koka ris efter beskrivningen på paketet. Om du vill ha någon grönsak till så koka upp den nu med.

När riset och grönsakerna är klara bör grytan vara klar också. Känn på potatisen för säkerhets skull.

157 kalorier per potion. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!