onsdag 27 februari 2013

Frukost längtan

Innan har jag alltid avskytt frukost!
Jag tycker inte det är gott och jag brukar oftast må lite illa på morgonen när jag ska äta.
Men idag kom jag på att jag kan ju göra smoothie till frukost.
Det tycker jag om och det går att göra dem nyttiga utan så mycket socker.

Här är ett recept på en smoothie jag gör som jag tycker blir jätte god:

1 dl frysta bär ( jag använder jordgubbar )
1 dl naturell yoghurt (jag har använt mig av Verum hälsoyoghurt med jordgubbssmak för jag hade det hemma)
1 dl osötad soja mjölk
2 tsk agavesirap

Mixa allt till en slät smoothie.

Vad är agavesirap? 
På wikipedia står det :

Agavesirap (även kallat agavenektar eller agavekoncentrat) är ettsötningsmedel som främst produceras i Mexiko från flera olika arteragave, till exempel blå agave (Agave tequilana) och ölagave (Agave salmiana).[1][2] Agavesirap är sötare än honung och sackaros, men med lägre viskositet.

Agavesirap är 40 till 60 % sötare än vanligt socker[9] och kan ersätta socker och honung i de flesta recept. Agave används ofta som ettveganskt alternativ i matlagning.[10] Eftersom det är lättlöst även i kalla drycker är det ett bra sötningsmedel för iste, smoothies, drinkar, saft, etc


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!