tisdag 25 november 2014

Hundnamn?

Nästa fredag så är tanken att vi ska åka upp till Uppsala och Stockholm och uppfödaren jag har varit i kontakt med. Även hennes hundar såklart!

Det har varit lite stillastående i mitt hundtänkande ett tag men nu har det återigen börjat att snurra inne i huvudet.

En sak jag funderar på är namn.
Jag trodde att jag redan hade bestämt mig för Wilja.

Nu har jag börjat tänka om. Wilja är fortfarande ett väldigt fint namn som jag mycket väl hade kunnat döpa min hund till MEN jag är ju en stor Mumin älskare och jag vill egentligen gärna ha ett namn därifrån.

Men vilket?


Här kommer några mumin namn/karaktärer som jag hade kunnat tänka mig att döpa hunden till så kan vi köra en omröstning? :)


Misan - Ängslig och inåtvänd "martyr" med dålig självkänsla. Blir som pånyttfödd när hon hittar skåderspelarnas garderob. I svart peruk och rollkostym vågar hon uttrycka mod och passion och känner sig lycklig
Mormor och morfars hund heter Mysan. Har alltid gillat Mysan men det är ju upptaget. Kanske är Misan lite för likt? Eller funkar det? 



Lilla My - Går rakt fram genom tillvaron, med det rödgula håret uppsatt i karakteristisk lökfrisyr. Obesvärad av hämingar och gör precis vad hon har lust med. Blir adopterad av Muminfamiljen. Hänger gärna med på äventyr. Väldigt lojal mot Mumintrollet och lika liten som en barkbåt.
Jag tänker att om det blir Mymlan så kommer My vara smeknamnet man använder när det inte är lika viktigt att hunden lyssnar. Har läst att det kan vara bra att ha två namn. Ett man använder när det verkligen gäller. Mymlan, Sitt! och " Lilla söta My ligger  du där o gosar" Typ ? 



Mymlan - Bekymmersfri men något lugnare väsen än sin minsta syster lilla My, som hon tidvis har ansvaret för.
Jag älskar Mymlan. Tycker Mymlan är så otroligt vackert men om jag får barn någon gång så kanske jag vill döpa barnet till det om det skulle råka bli en flicka. J är dock lite tveksam eller kanske ganska mycket för att kalla ett barn för Mymlan. 



Mårran - Dyster och tystlåten varelse som hasar fram i fotsid kjol. Försöker få kontakt och dyker upp när man minst anar det.
Ett litet charmigt och finurligt namn som tyvärr går bort eftersom jag inte kan säga bokstaven R ordentligt. 



Sniff - Adopterad av muminfamiljen som accepterar honom fullständigttrots en rad mindre smickrande karaktärsdag : feg, egoistisk, girig, lat och en överdriven förtjusning i glitter, kändisskap och krimskrams
Enligt mig låter det mer som en hanhund så om jag någon gång skaffar en hane kanske det blir en Sniff? 



Tofslan och Vifslan - Oskiljaktiga och till det yttre identiska tvillingar med underligt språk som  andra har svårt att förstå. Omoraliska och hämningslösa.
Tycker om Tofslan och Vifslan och tycker deras språk är underbart charmigt. Men kanske jobbigt att ropa på hunden? Men namnen innehåller ju bokstaven S och det ska ju vara bra? 



Ynk - Liten ynklig hund som drömmer om att få leva med sina vilda och farliga släktingar vargarna.
Gulligt namn och lite kul att det är en hund. 

4 kommentarer:

  1. Tycker Mymlan är ett superfint namn på en människa också, om jag var du hade jag sparat på det för säkerhets skull :) Jag har ju inte samma tankar/känslor för namnen som du, de betyder ju förmodligen en annan sak för dig än vad de gör för mig, men jag skulle nog rösta på antingen Wilja eller Misan :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att Ynk var jättefint till en hund.
    Annars tyckte jag också om Mårran :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!