tisdag 25 juni 2013

Trick för att må lite bättre

Jag har lite olika saker jag försöker göra när jag känner att livet börjar bli kämpigt och svart.
Alla är ju olika så man mina trick kanske inte passar Dig och det är ju också olika i olika situationer.
Ibland funkar de på mig och ibland inte.

Tvinga mig själv att göra saker -  Är något planerat så försöker jag genomföra det även om jag mår dåligt. Försöker också att planera saker som jag i "normala" fall hade gjort. Med normala menar jag om jag mått bättre.
Genom att göra saker och träffa folk och hålla mig igång så kan jag distrahera sig och inte ha tid att stänga i mig i mig själv och fastna i mitt mörka tänk.

Sätta tidsbegränsningar - Jag har gjort upp en regel för mig som jag kallar 12-6 regeln. Den innebär att jag inte får gå upp senare än 12 hur jag än mår och jag får inte gå och lägga mig innan klockan sex på kvällen . Det här är en regel som faktiskt kan vara ganska jobbig. Ibland så sitter jag och stirrar på klockan hela dagarna för jag har ingen ork att göra någonting och om jag gör någonting så är det endast för att få tiden att gå och då är det väldigt uträknat hur lång tid just den aktiviteten kommer att ta.
Varför är denna regeln bra? Jo men man behöver struktur, även om man mår dåligt. Det tror jag i alla fall. Sen tror jag inte alls att det är bra att bara ligga i sängen hela dagen. Om man går upp och försöker äta som man ska och göra nånting, kanske bara sitta framför tvn hela dagen så har man ändå gjort något. Det kan man ge sig själv cred för och äter man ingenting så får man inte i sig kroppen behöver så då kan man ju sämre p.g.a. det. Dessutom, om man sover hela dagen kanske man inte är trött till kvällen och blir vaken på natten istället.

❤ Gå ut en stund - Nu kanske folk blir irriterade för kommentaren " gå en promenad så mår du bättre sen"  har ganska många fått slängd i ansiktet och det kan verkligen kännas som ett hån. Men det är inte så jag menar. Jag menar att man kan gå ut och gå kanske en liten runda eller sätta sig på en bänk någonstans. När jag mår dåligt brukar jag ha solglasögon, luva och heltäckande kläder så att jag mer eller mindre inte syns. Så att ingen ska känna igen mig så jag får vara ifred.
Om man går ut så får man frisk luft. Det kan göra så man känner sig piggare och det kan också göra att man somnar lättare och sover bättre. Man får också D - vitamin från solen som man ska må bra av. Efter att ha läst lite på wiki så tror jag att D - vitamin påverkar näringsintaget. 

❤  Träffa folk -  När jag mår dåligt brukar jag vilja isolera mig. Det är nog ett av mina störa "yttre" symtom som andra märker. Men jag brukar att försöka träffa lite folk och när jag mår dåligt blir det oftast min familj eller min pojkväns familj. Personer som jag känner mig trygg hos. Det är inte lätt att träffa ens dem när jag är deppig, tvärtom är det skitjobbigt. Men de vet ju om att jag är sjuk, att jag inte mår bra ibland och de brukar acceptera hur jag beter mig och det kan vara skönt att kunna lyssna på det de pratar om och höra vad som händer i deras liv utan att känna att man måste  bidra. Jag har många gånger känt mig lite gladare efter att vi till exempel åkt upp och ätit hos J:s föräldrar.

Äta bra saker - Som det står där uppe så tror jag det är viktigt att man äter rätt så man får i sig allt kroppen behöver.
Jag har till exempel börjat med att försöka äta en banan om dagen efter att jag lästa att de innehåller ett ämne som kroppen omvandlar till serotonin. Serotonin är ett glädje ämne i kroppen.

Träna - Jag tycker det kan funka att träna ibland när jag mår dåligt. Dels då för att man får anstränga kroppen. Vilket kan för mig kan funka i stället för att självskada. Jag tränar så jag verkligen inte orkar mer.
Man kan också bli av med ilska och frustration om man har det. Man får endorfiner vilket är det många är ute efter när de självskadar. Sist men inte minst så blir man härligt trött efteråt och sover förmodligen bättre.
(tycker jag i alla fall)

Finns massor med tips men jag hinner inte skriva fler just nu. Måste till jobbet.
Vad har ni för tips och trix?

Kämpa på därute!
Kram Z

3 kommentarer:

  1. hejsan, jättebra tips du har :)
    även jag följer en typ av den där regeln 12-6
    jag går upp när jag vaknar, dock har jag satt klockan på senast 10 för att komma upp vettig tid, jag ligger inte i sängen på dagen (om jag inte mår EXTREMT dåligt), jag har ju hund så jag kommer ut på dagarna och jag har som utmaning nästan varje dag att gå till affären, där är det folk, det är en bit att gå, jag kommer ut och jag tränar mot den sociala fobin och paranoian.

    jag vet inte vad jag mer har för tips. jag har ju min hund som "snuttefilt", har med henne överallt om jag ska någonstans osv (tränar ju såklart även utan henne, men oftast med).

    men dina tips var bra, kommer inte på några fler sådär på rak arm.
    jag brukar försöka stänga av och fly dessutom genom att antingen läsa ngn intressant bok eller lyssna på väldigt hög musik och pyssla. pyssla är en bra sysselsättning, man gör ngt konstruktivt, man kommer bort från sängen, man får döda lite tid och förhoppningsvis lite tankar också :)
    lycka till med allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och tack för dina tips!
      Jag hade jätte gärna haft hund jag med men min ekonomi tillåter inte riktigt det.
      Har varit nära att skaffa hund många gånger men någonstans i magen har det alltid känts som det inte har varit helt rätt läge.
      Brukar dock vara hundvakt åt en mellanschnauzer blandning vid namn Alfons. Han och hans familj bor tvärs över gatan och jag får låna honom i princip när jag vill!

      Vad har du för hundar?

      Tack desamma! :D

      Radera
  2. Jättebra tips :)
    Själv tycker jag att det fungerar bra att göra saker som jag brukar tycka är roligt.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!