onsdag 18 februari 2015

Livet med hund


Vi sitter mitt emot varandra vid bordet. Han tittar på mig och hans ögon ler. Sen tittar han förstrött ut genom fönstret igen och gäspar.

Alfons. Finaste bästa Alfons. Hemma hos mig har han en egen stol i köket. Han har en plats i mitt fågelbo där han brukar ligga ihop rullad som en katt i min lila fluff filt.

Han har bott här lite mer än en vecka nu. Bästisen. Hans matte har fött barn. Tvillingar. Han har varit här sedan dagen innan förlossningen.

Jag är jätte tacksam över att jag får ha honom här. Han är så otroligt rolig och får mig att skratta mycket. Han gör också att jag kommer ut mycket mer än innan. 10 000 steg om dagen var ju inga problem så ökade upp målet till 15 000 om dagen. Sen blev jag sjuk så det har väl gått sådär med det.

Det har verkligen visat hur det är att leva med en hund. Jag har verkligen ingenting emot det. Jag inser att jag kommer nog behöva hundvakt medan jag jobbar. I alla fall i början. Sen kanske hunden klarar sig hemma 3 h medan jag är borta.
Alfons älskar att åka bil och det är väldigt smidigt. Han och jag åker på små utflykter då och då. Vi har bland annat varit uppe hos Farmor och Farfar ganska mycket vilket även de verkar uppskatta.
Han kan även vänta i bilen medan jag springer in och handlar. Däremot går det inte lämna honom i lägenheten för då ylar han som en stucken gris.

Han vaknar runt sju ( första dagen var det kvart i sex ) och då väcker han mig genom att fladdra med öronen. Haha så himla roligt. Så går vi runt huset så han får kissa. Sen kan vi antingen gå och lägga oss igen eller börja med dagen. Beror lite på. Sen går vi en runda under förmiddagen. Allt beror på om jag jobbar eller inte hur lång och vart jag går. Om jag jobbat har jag sedan lämnat honom hos matte och husse och sedan hämtat honom när jag slutat. Sen går man en runda till. Sedan en kvällsrunda som brukar vara lite längre och sist en runda runt huset precis innan vi ska lägga oss.
Alfons brukar somna runt 9 så brukar få väcka honom innan vi går ut sista gången för kvällen.

Mycket smidigt tycker jag.

Ska be J filma oss när vi brottas någon gång. Han är så himla rolig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!