fredag 13 februari 2015

Sörmlandsleden

Igår sista kvarten innan jag slutade för dagen på jobbet så satte jag mig hos en tant i soffgruppen.
Hon tittade på något tv program som enligt mig inte var de minsta intressant så jag bläddrade igenom tidningarna i tidningskorgen.

Då hittade jag en tidning som jag hade velat ta med mig hem.
Oväntat nog hette den Turist och verkade till en början mest vara reklam men efter att ha bläddrat lite till insåg jag vilket guldkorn den var.

Det fanns bland annat en artikel om Hundvecka. Hade ingen aning om att det fanns något som kallades det?
Det verkade vara någon form av grupp man kunde vara med i och umgås ute i naturen med sina hundar och att man fick gå på lika kurser i olika saker. Spårning och dylikt.

Men sen fanns det även en artikel om att vandra Sörmlandsleden.
Jag fastnade direkt. Hann inte läsa färdigt men hann förstå att det var en led som man kunde gå i olika etapper och sova på vandrahem i mellan eller under vindskydd.
Det var otroligt fina bilder med gröna mossiga skogar!

Bestämde mig för att jag ska kolla upp det och se om det är något jag kan göra, kanske nästa sommar?

Jag vet inte varför jag har fått dille på att vandra?
Har aldrig gjort det innan mer än när vi var i Björnrike förra sommaren men då gick vi mer rundor än en led. Det tyckte jag också om men åh jag vill så gärna vandra "på riktigt!"

Såhär står det om Sörmlandsleden:

Sörmlandsleden – naturens pärla i Sörmland. En 1000 kilometer lång vandringsled som slingrar sig genom ett mycket omväxlande natur- och kulturlandskap samt förbi historiska minnesmärken. Där finns allt från öppna landskap till vildmark, sjöar i mängd och härliga kuststräckor. Längs leden finns rundslingor i olika längder, från någon timmes vandring till en dagstur. För långvandraren finns möjlighet att övernatta i något av de många naturskönt placerade skärmskydden. De flesta av ledens etapper är lätt åtkomliga med bil, buss eller tåg och etappgränserna utgör lämpliga utgångspunkter.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!