tisdag 7 april 2015

Det här med åsikter

När jag var i en hundaffär och pratade hundmat med en kvinna som jobbade i butiken så sa hon till mig " Du kan ju sticka till hunden någon köttbit eller köttbulle eller så när du äter"
Varpå jag svarade att jag är vegetarian så det blir lite svårt. Nu äter jag kött ibland så min hund kommer säkert få en köttbulle någon gång ibland men det kommer inte bli förjämnan.

I alla fall till saken. Hennes reaktion på det var "Åh vad fint av dig att du kan tänka dig att ge din hund kött när du är vegetarian"
För mig är det en självklarhet. Hundar är i grund och botten köttätare. Kött är något de behöver. De kan klara sig utan det men egentligen är det något de naturligt skulle äta.
Vad jag väljer att göra med mig det är upp till mig men det är mitt ansvar att hunden får i sig det den behöver.



Hon berättade också om en annan kund som lät sin hund leva på vegetarisk kost. Hon köpte färskfoder som var gjort på grönsakspure. En hund kan äta grönsaker men jag tror inte en hund mår helt bra av det. Jag säger inget om just den här kunden och hennes hund för hennes hund kanske mår jätte bra men i mitt liv så känns det inte rätt. Jag kommer ge min hund det som jag tror är bäst för den även om jag försöker låta bli att äta så mycket kött.

Min poäng med den här texten är att alla är olika. Alla har olika förutsättningar och viljor i allt.
Jag önskar att alla var lite mer öppensinnade kring allt. Det blir lätt två läger. De som tycker att enbart vegetarisk/vegansk kost är det ända rätta och äter man inte helt vegansk så är man korkad och tvärt om.

Jag tycker inte det behöver vara så hårt. Ha gärna dina åsikter. Dela med dig av dem men tvinga inte på någon dina åsikter. Säg inte att de inte är bra för att de inte gör som du tycker är det bästa.
Uppmuntra istället om de någon gång gör något som du tycker är rätt.

Detta gäller väl egentligen allt. Var snällare, mer förstående för då tror jag världen skulle bli bra mycket bättre! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!