torsdag 11 juni 2015

Första gången på valpkurs

Igår var vi på våran första valpkurs.
Det var helt nytt för mig så jag var nervös och visste inte vad jag skulle tycka om det men åh det var kul!
På grund av lite strul så kom vi i sista minuten vilket egentligen inte gjorde något men jag tål inte stress så jag kände mig ganska förstörd när vi väl kom dit.
Lyckades dock lugna ner mig ( Ända positiva med att ha varit sjuk så länge är att jag lärt mig hantera mig själv...oftast..)

I början var det introduktion i klubbstugan.
När vi kom in där var där en salig blandning med valpar och människor.
Vi satt långt bak och det var rätt skönt för då kunde Mymlan titta på  de andra valparna på håll.
Hon skötte sig perfekt :) först var hon mammig och satt i mitt knä och kikade men sen ville hon vara på golvet. Hon väntade snällt och tyst den ca 1 h vi var i stugan. Jag mutade med lite hundmat/godis ;)

Efter det gick vi ut förr att börja träna det första övningarna vi fick i läxa.

Övningarna vi fick var

Stå: 
Man håller i halsbandet på hunden och en hand undermagen, säger STÅ och ger beröm och sen frikommando.

Detta är bra om man ska klippa klor eller om man ställer ut hunden. Säkert i andra lägen med. 


Ryggsäcken:
Detta är en passivitetsövning. Tack vare att jag blivit tipsad om den här övningen så kunde My den och det är jag väldigt glad för eftersom vi hade stor nytta av den igår. 

Man sätter sig på marken, exempelvis på knä med bena som ett V. Sen sätter man hunden i mellan sina ben med ryggen mot din mage. Man håller en hand på bringan så hunden stannar kvar och så kan man massera / Klappa lugnande med den andra. Man ska inte prata med hunden under tiden man gör det här utan det ska vara lugnt. Viktigt är att hunden inte får lämna förrän du bestämmer att det är okej. 

Nej: 
Ett förbuds ord. Vi skulle öva det genom att hålla fram en godis och säga nej tills hunden slutade försöka ta den eller ignorerade den. Då fick den beröm och godisen.

Vi har dock övat på vänta med My så när vi gjorde så, så gjorde hon som hon lärt sig. Hon tittade mig i ögonen tills jag sa varsågod ^^ 


Så vi får öva genom att slänga något på marken och säga nej och ge beröm om hon låter bli att springa fram och ta den. 


Kontaktljud:
Kontaktljud är ett ljud man använder istället för namnet för att få kontakt med hunden. Många valde att vissla.

Detta övar man in genom att göra ljudet - få ögonkontakt  - belöna. 


Inkallning: 
Alla vet nog vad inkallning är. Otroligt viktig övning såklart.
My är bra på detta när vi tränar i ganska lugna miljöer men igår när det var så mycket hundar och hon hade ansträngt sig så länge så var det svårt att få henne att komma. 


Utöver de här övningar fick alla hundar var sin special uppgift som man ska lära sig till avslutningar. Vi fick skall på kommando ^^ 


Det var de övningarna vi fick i läxa så nu har vi lite att jobba på i veckan. Utöver allt annat som ska tränas. Rumsrenhet ( som börjar sitta nu ) , bilåkning, ensamhetsträning m.m.

Efter allt det här var det valpsläpp och valparna fick leka med varandra och springa runt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!