söndag 21 juni 2015

Hundtips: Fodret



När jag köper hem hundfoder till Mymlan så köper jag den största säcken. Dels för att slippa åka och köpa foder hela tiden och dels för att det blir billigare.
Valp fodret jag köper till henne kommer i säckar på 8 kg.

Mitt tips är att dela upp fodret i potionspåsar.
Jag delar upp det så att jag har en dagsranson i en påse. För vår del ligger det just nu på 6 dl per dag.
Vi ger mat 3 gånger per dag så hon får 2 dl åt gången.

Det är kanske inte det roligaste att sitta där och dela upp säcken med mat men sen blir det så mycket smidigare. Varje morgon tar vi fram en potionspåse. Ger henne första målet och förvarar den lilla påsen med mat och ett dl mått i en låda vid hennes skål istället för att gräva i en stor säck.

Det underlättar också när det är någon annan än jag som ska ge maten.

Fördelar: 
  • Lätt att servera och man vet att det blir rätt mängd per dag
  • Om någon är hundvakt så är det enkelt för dem att ge mat
  • Smidigt att ta med sig 
  • Man vet exakt hur många dagar maten räcker
Nackdelar:
  • Lite tråkigt att hälla över maten i mindre påsar, tar ju lite tid.
  • Det går åt många påsar så för att spara på miljön återanvänder jag mina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!