söndag 28 juni 2015

Hundtips: Fästingsskydd

Det här med fästingskydd är ju en hel djungel. Det finns så otroligt många olika sorter. Alltifrån ihopkok man kan göra hemma med diverse örter till halsband och droppar som ska droppas i nacken.

Jag hade bestämt mig att jag inte ville ha halsband och droppar eftersom det finns fall där hundar blivit väldigt sjuka av det. Blandannat min mormor och morfars hund blev jätte dålig ett år pga sitt fästingskydd.

Det sägs att bärstenshalsband ska skydda mot fästingar så det tänkte jag att jag kunde testa.
När vi var hos veterinären så frågade jag henne vad hon trodde om det för de där halsbanden är inte så billiga. Hon sa att de inte funkade och berättade att det hade kommit ett nytt fästingskydd.

Det är en tablett som hunden äter och som varar i 12 veckor.
Ämnet som tabletten innehåller ska inte vara giftigt för människor men är något som insekter inte tål så när de biter i hunden så dör de direkt.

Tabletten heter Braveco och man får den på recept av veterinären.

Sen jag gav My tabletten har jag plockat två döda fästingar på henne.
Dock funderar jag på att köpa ett bärstenshalsband till henne ändå.

För nu biter ju faktiskt fästingarna innan de dör och om man kan få dem att undvika henne så gör jag gärna det för annars kanske hon kan få fästingburen sjukdom ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!