onsdag 17 juni 2015

Valpkurs 2

Nu har vi varit på valpkurs igen.
Jag tycker fortfarande att det är lika roligt och framförallt lärorikt.
Får reda på så mycket som jag inte hade koll på trots att jag läst på.

Gång nr 2: 

Det regnade ganska rejält när vi var där så vi skrev dumt nog inte upp allt vi gjorde så jag går på mitt minne nu. 

Sitt & Ligg:

De flesta har nog koll på vad de här övningarna går ut på.
My kunde både sitt och ligg så vi övade mer på de gamla övningarna som vi fått veckan innan.

Det finns knep på att lära en hund sitta och ligga. 

Sitt
Om hunden står framför dig så kan du trycka lite vid bakbenen uppe på ryggen på hunden. Det finns något som kallas för sittknappar där. 

Så har inte vi gjort dock. My satte sig ofta ner när hon var helt ny här och då sa jag helt enkelt sitt i samband och berömde. Så gick det till för oss. 

Ligg
Det finns även liggknappar på en hund. Då gör du likadant som med sittknapparna fast istället för vid bakbenen så är dessa vid frambenen.

Vi gjorde inte heller så utan jag knackade i golvet framför henne och berömde när hon la sig ner. Ibland fick jag dra med handen framåt framför henne för att hon skulle förstå men oftast funkade det.

Vi har dock ett problem att hon oftast sätter sig innan hon lägger sig ner och det är tydligen inte helt okej men vi övar på det :) 

En viktig sak som många inte tänker på med sitt och ligg är att hunden inte får lämna positionen utan att du har gett ett frihetskommando. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!