tisdag 14 oktober 2014

Val av Hundras



Det där med att  välja hundras är inte sådär väldans lätt.
Finns ju verkligen en uppsjö av hundraser och även blandisar.

Jag har ju nu bestämt mig för Belgisk vallhund, en Groenendael men jag kan inte säga
att jag inte tvivlar.

Därför tänkte jag, för min egen skull, skriva vad jag vill med min hund och sedan skriva upp plus och minus med rasen och även lite hur jag tänkt.

I och med att jag har varit hundvakt åt en del hundar så har jag lärt mig lite vilka egenskaper jag gillar och inte är så förtjust i med hundar och det har hjälpt mig mycket i valet av hundras.

Hundhund
Först och främst har jag kommit fram till att jag vill ha en hundhund.
Med det menar jag en stor hund som tycker om att vara ute och gå och jobba.

Lättlärd och arbetsam 
Den får gärna vara lättlärd så man kan lära den roliga trick, kanske agility och sök.
Jag har en tanke på att eventuellt dra med min hund.  Kanske inte tunga saker men jag har
en bild av att kunna lära den dra t.ex. en skrinda så man kan gå o handla och låta hunden dra matvarorna hem.

Vaktande
Eftersom jag bor i Lägenhet är det bra om det inte är en allt för skällig ras men jag tycker ändå att det är bra när en hund är lite "vaktig" och markerar/skäller till när någon kommer och ringer på t.ex.
Även när man är ute och går så tycker jag att det är bra om hunden är lite skyddande.

Kunna vara lös
Jag skulle gärna vilja kunna ha min hund lös t.ex när man går i skogen. Detta kommer man ju såklart att få träna upp men jag har en känsla av att vissa raser fungerar bättre att ha lösa än andra.

Flexibel och framåt 
Framförallt vill jag ha en hund som tycker det är kul att göra olika saker.
Jag gillar att vara ute på "äventyr". Det blir kanske främst att gå runt i skogen på olika ställen eller utforska städer men det kan också vara skidsemester, fjällvandring. Dagstur med segelbåt ( då man såklart stannar vid land och rastar hunden )

Ensam
Som det ser ut just nu så jobbar jag inte särskilt mycket, ca 25 %.
Jag tänker mig att jag ska ha hunden på hunddagis när jag inte är hemma eftersom jag tror det kan vara bra socialträning för hunden och även i fall jag skulle börja jobba mer.



Jag har ju skrivit innan att jag hittade rasen Groenendael av en slump men att när jag läste om den föll för rasen.

Innan har jag funderat på storpudel eftersom de är lättlärda och allergivänliga. Js pappa är nämligen allergisk. Js föräldrar har en storpudel så jag har ju träffat den rasen och jag tycker om Alice men jag tycker ändå att pudlar är lite fjompiga. Det behöver inte vara dåligt men det är inte riktigt det jag är ute efter. Alice är dessutom inte så villig till att gå långa promenader men det kan ju vara att just hon är sådan med.

Eftersom jag älskar Alfons så har jag även funderat på en Schnauzer. Alfons är underbar och hans egentligen ända "nackdelar" är väl i så fall att han har väldigt mycket jaktinstinkter och jag kan tycka att han är i minsta laget. Helt okej men jag kan tänka mig större. Alfons är en blandning så om jag skaffade en Schnauzer så är det ju inte säkert att den skulle vara som Affe.

Sen ha jag även funderat på Samojed. De är ju så otroligt vackra och de är ju starka och arbetsamma. De skulle ju funka att gå mycket med, vandra, skidåkning och även att dra. Men när jag har läst om dem så har jag läst att de är väldigt envisa och att man då måste lyssna på hunden för att den inte ger sig och att de har ganska mycket jakt i sig. Detta fick  mig att tveka. Kändes inte perfekt.

Groenendael känns som en blandning mellan alla dessa hundar tycker jag. Därför kanske det är den perfekta rasen för mig?

Det som oroar mig är att jag inte kanske kommer klara att ge den vad den behöver?
Men så är det ju egentligen med alla hundar.

Nu en sista grej. Plus och minus med rasen enligt mig efter vad jag läst om rasen.

+ Mångsidig tjänstehund samt utmärkt familjehund
+ Frisk och sund ras
+ Vaksam aktiv och redo till handling
+ Om det behövs tvekar den inte att försvara sin ägare
+ Ingen extrem pälsvård

- Eventuellt skällig
- Endel kan vara lite osäkra o rädda
+/- Kräver mycket motion och stimulans
- En del sjukdomar även om de flesta är friska

Så vad tror ni?
Passar hundrasen mig?
Tänker jag rätt eller fel?
Nåt jag missat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!