torsdag 30 oktober 2014

Körkort - Uppkörningen

Igår, onsdagen den 29/10 klockan 14.15 skulle jag ha min uppkörning.

Natten till onsdagen hade jag svårt att sova. Jag var orolig och kastade mig runt i sängen . När jag väl somnat så vaknade jag kl 12, 2,  och 5. Efter fem låg jag halv vaken till 06.18 då jag gick upp.

Jag skulle vara hundvakt åt Lex så han kom klockan 7.

Hela förmiddagen var jag galet nervös. Var som en hård boll i halsen. Jag brukar vara nervös dagar innan och sen brukar det släppa fram tills precis innan jag gör det jag är nervös inför.
Men inte igår. Igår var det ett konstant hårt tryck. Jag ville så gärna lyckas att jag trodde jag skulle det men hela tiden försökte jag med logik inflika att jag faktiskt förmodligen skulle kugga.

Jag drömde med natten till onsdagen att jag hade min uppkörning. I drömmen så var uppkörningen så man bodde som i en studentkorridor undertiden där man fick vänta. Så ringde det på dörren och jag fick ett brev där det stod att jag var godkänd .
Oj vad jobbigt det var att vakna och inse att det inte var på riktigt .
Jag började försöka tolka och analysera drömmen med.
Jag tänkte att det betyder ju säkert att jag kuggar.

Tillslut var det ju dags att åka och J körde mig. I bilen blev nervositeten högre. Det ilade ner i magen och jag fick ont i hjärtat. Typiskt tänkte jag. Jag hade pressat min kropp så mycket att jag nu skulle dö i en hjärtinfarkt. Jag tror att om jag inte hade fått öva på att hantera mig själv och mina känslor så som jag fått göra när jag har ångest så hade jag inte fixat att hantera mig själv och min nervositet.

Jag gick in på körskolan och satte mig i en av stolarna och väntade.
Så kom Nina. Hon gav mig nycklarna och sa att jag kunde gå ut och börja göra i ordning bilen.
Så det gjorde jag och satt där och väntade. Sen kom hon och frågade om jag vill öva på bedömningen av bilen ( kommer inte på vad det heter nu ). Jaa! Det ville jag. Så vi öppna motorhuvuden och hon började fråga om de olika sakerna. Jag var så nervös och uppstressad att jag fick pressa fram svaren ur hjärnan. Det kom inte naturligt.

Sen kollade vi inre med tuta ruta spruta och bromsarna .

Sen körde vi en runda och sen tillslut upp till a6. När vi var uppe vi a6 såg Nina en brandbil på motorvägen så hon sa att hon skulle sätta på radion bara för att se om det hänt något och precis näär hon sätter på radion så kommer det där ljudet de har innan de rappoterar om trafik olycker oså och då säger de att det är en lastbil i gbg backen som brinner. Hon säger att hon ska säga det så jag slipper ha uppkörningen där. Det var den slingan jag inte hade hunnit öva på så blev jätte nöjd.

Nina peppar mig innan uppkörningen och det var jätte skönt. Hon sa att min dröm betydde att jag skulle klara det osv. Hon sa också en sak som faktiskt hjälpte mig mycket " De är inte här för att sätta dit dig utan för att se om du kan köra bil"

Tillslut kommer två personer ut, en tjej och en kille. Jag fick köra med killen. Tomas tror jag han hette. Kommer inte ihåg . Han berättar lite hur testet kommer gå till. Sen bad han mig göra en kontroll av bromsarna. Först kom jag inte ihåg hur man gjorde. Sen så gjorde jag de. Tror inte jag just nu i skrivande stund skulle kunna fixa att kolla hur man gör.
Sen åkte vi iväg. Han frågade om jag hittade till Aneby. Den rundan hade jag kört så då fick jag åka mot Huskvarna. Där fick jag köra runt på smågator och backa runt hörn. Jag gjorde inte den bästa backa runt hörn jag har gjort utan kom ut lite mycket i kurvan och tänkte shit nu kuggade jag. Men sen körde vi vidare. Jag fick åka och parkera på Ica i Huskvarnas parkering. Sen körde vi vidare mot Tenhult och sen mot Rogberga. Sen blev det Nässjövägen tillbaks till stan. På ett ställa där blir det 70 och sen står det 50. Jag började sakta ner sen såg jag att det var om man vägde 7 t eller mer o då ökade jag igen. Där tänkte jag också att det var kört. Nu var det två dåliga saker jag gjort.
Sen körde vi in på a6 området. Han var ganska tyst så jag visste inte vad jag skulle tro.

När jag parkerat så räcker han fram handen till mig utan att säga något. Jag bara tittar på den. Sen säger han grattis och jag kommer faktiskt inte ihåg om jag tog handen eller inte. Va, ne eller va nej? tror jag jag sa. Och han frågade om jag hade gjort teoriprovet och då sa han att jag hade körkort. Va nej det trodde jag inte sa jag då. Och han frågade varför jag och jag började fumla om att ja var så osäker och då kom jag på att det kanske inte lät så bra så jag sa alltså nej inte osäker så utan för att jag är så nervös. Nina tittade på mig genom rutan och gjorde en frågande tumme upp och jag gjorde en tillbaks och hon sken upp  och när jag klev ur bilen så sprang hon fram och kramade mig.

Sen körde hon mig tillbaks och jag fick skriva upp mitt namn på tavlan. Sen stod jag kvar och pratade lite med henne, Annika och någon kille. Det kom ut en lärare ur ett lektions rum och han dunkade mig i ryggen och sa grattis och att det syntes lång väg vad jag hade gjort :)

Sen traskade jag hem och körde sen till Inga dit vi skulle på fika. Smsade ln och sa att hon fick gråta lite till . Då ringde hon upp ofrågade vad jag menade. Jag körde också till farmor o farfar som jag planerat trots att det var kolsvart ute. Sen efter det till pappa. Jag sa att jag ville visa något och gick till köksfönstret och sa " är det inte en exeptionellt snyggt parkering?" varpå han frågade vad det betydde och då sa jag att jag hade tagit körkort och han blev tårögd och kramade mig!
Vi kramaas inte så mycket i vår familj så det var (Y)

Sen körde jag till barnarp och Js föräldrar.
Eva var inte hemma men S, L och Alice grattade mig och vi fick mat.
Det var som att Alice märkte att det var något speciellt för hon var gladare än vanligt och hon bokstavligt talat slängde sig på mig :)

Så nu har jag körkort och det är så j*vla skönt för det har varit en så stor grej i mitt liv :)


Jag och bilen 

Hittar ni mitt namn på tavlan med namn
med KÖRKORT? 

Fika hos Inga




2 kommentarer:

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!