lördag 8 augusti 2015

Barndomsminne; Smea- Pelle

Jag växte ju upp i Huskvarna och där finns smedbyn.
Små röda stugor på rad med kullersten i mellan.
Tror det har varit hus som de som jobbade på fabriken fick bo i?

I alla fall så hade min pappa en kompis där - Smea- Pelle.
Som ni förstår på smeknamnet så var han smed eller han hade i alla fall det som hobby.

Han var ett riktigt orginal och väldigt charmig.
Man förstår ju inte det där när man är liten utan man bara tar allt som det är.

Smea- Pelle var en smal, vithårig och skäggig man med runda lite hippie aktiga glasögon och han brukade ha stråhatt.

Pelle sa att hans syster var Pippi Långstrump och ibland gick han förbi i vår trädgård och gömde sockerdricka i ett av våra träd.
Sen brukade han fråga oss om inte Pippi hade varit här. Hihi!

Han hade en vind full med fjärilar som det var spännande att gå upp och titta på.
Levande fjärilar alltså.

Anledningen till att jag kom och tänka på Smea- Pelle var att jag hörde den här barnvisan som han brukade spela på sin gitarr för oss:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!