torsdag 9 juli 2015

Dag 1 - Presentation av mig själv / mitt liv


Jag heter Zara men mitt smeknamn är Zäta. Min pojkvän kallar mig dock för Onken. Jag är 25 år på riktigt men jag känner mig som 19. Anledningen till det är att jag har fått deala med mycket som tagit tid så jag har inte hunnit med riktigt och jag upplever därför att jag är 19. Svårt att förklara men man är ju inte äldre än man känner sig ;)

Jag bor i en 3:a i Jönköping med min sambo/fästman/pojkvän. I maj flyttade även Mymlan in här men henne ska jag skriva om en annan dag.

- Jag är ganska pysslig av mig och älskar att virka, sy och rita.

- Något som får mig att må riktigt bra är att vara ute i skogen och naturen på promenader.

- Jag gillar mat och är ganska kräsen.

- Om jag fick bestämma och om jag hade råd så hade vi bott på landet i en stuga/hus.

- När jag var ca 20 fick jag veta att jag är Bipolär, en diagnos som jag kommer få leva med. Både på gott och på ont.

- Jag är inte typen som har massor av vänner utan jag vill hellre ha få som jag känner bättre. Jag älskar mina vänner <3 Ni vet vilka ni är!

- Jag dricker inte alkohol och har aldrig gjort. Finns olika anledningar men framför allt för att jag inte har något behov av det.

- Sällskapsspel är enligt mig underskattat!

- Djur är bäst i världen!


 Mitt liv :


Jag växte upp i ett gult hus i Huskvarna med min Pappa, Mamma och min stora syster. Vi hade även tre katter.
Jag tycker jag hade en bra uppväxt men den var ganska stökig. Jag ska inte gå in för mycket på det här men min mamma dog när jag var sju och det var en del festande och drickande både innan och efter det.

Bild från min Bilddagbok

När jag gick på högstadiet så började mitt mående gå helt åt fel håll. Jag hade mått dåligt innan med men jag antar att tonårshormonerna gjorde det värre. De säger att det brukar vara så.
Jag ska inte gå in på för mycket här heller men när jag gick på gymnasiet blev det så fel att det sedan kunde bli rätt.


Andra året på gymnasiet träffade jag min pojkvän och sedan dess har vi hängt ihop och jag är så glad och lycklig över det. Vi har gått igenom mycket svårt tillsammans och jag vet ärligt talat inte hur jag hade klarat av att ta mig igenom det jag gjort utan honom .


Jag lärde känna Js familj. Här är en bild på mig
och deras kungspudel Alice. 
Js familj har alltid varit väldigt snälla mot mig och 
visat att de tyckt om mig trots att jag kanske 
inte utåt sett varit den ultimata flickvännen. 


Vi gick på balen! 

Och vi tog studenten! 


Jag började lära mig virka och jag bad mormor om hjälp eftersom hon är proffs på det mesta :) 


Jag och Mormor och Morfars hund Mysan! 

Efter gymnasiet så bodde J och först ihop i en etta. Vi flyttade dock isär för att bo i en etta när man pluggar ihop med någon som är sjukskriven var ingen bra kombo.
Så jag flyttade till min etta, aka "bubblan" som jag kallade den. Jag kan fortfarande sakna den ibland.
Har inte så mycket bilder från Bubblan
tyvärr. 
När jag bodde i bubblan så började jag plugga till undersköterska.
Efter ungefär 1 år så flyttade J och jag ihop igen i lägenheten vi bor i idag. 

Jag klarade med nöd och näppe av utbildningen så jag är klar undersköterska.
Min sista praktik var tuff och jag var redan i dåligt skick innan den så jag tappade tron på mig själv helt. 
Jag har för mig jag var sjukskriven ett tag där igen men sen började jag arbetsträna på Kungsporten. 


På kungsporten jobbade jag bland annat på secondhand vilket jag älskade! Älskar ju secondhand. Köpte kanske lite för mycket saker. På bilden visar jag upp en kjol från secondhand. 

På Kungsporten fick man vara ett år så efter det året så lyckades jag få arbetsträna på det äldreboendet där jag är idag. 



Min presentation av mig blev väldigt lång.

1 kommentar:

  1. Jag minns lite suddigt, men visst bodde du i bubblan när vi började prata?

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!