onsdag 15 juli 2015

Dag 7 - Varför jag har hund

För att jag åkte till Norge och köpte en?

Skoja!

Redan när jag var liten så gillade jag hundar.
Gör ju många barn såklart men.
Jag älskade Lassie!
Mamma och jag kunde sitta och titta på Lassie i evigheter.
Saknar.. :(

Sen har min mormor och morfar alltid haft hund.
Schnauzrar i färgen salt och peppar. Både mellan stora och dvärg.
Deras hund har alltid hetat Mysan.
Tror vi är på Mysan den 6 eller 7.
Jag kommer bara ihåg den förra, som var en mellan, och den som är nu.

Dessutom träffade jag en man när jag var liten som talade så gott om sin hund.
En ganska sorglig historia egentligen.
Han köpte en schäfer som blev hans bästa vän.
Hela hans liv kretsade kring hunden och han tränade den som en galning
för att göra den till en cirkus hund så att han kunde ha uppvisningar med den.
När hunden äntligen var färdigtränad och han och hunden var redo
fick han veta att hunden hade cancer och det mest humana var att avliva den direkt.

När jag träffade honom så levde inte hunden längre men han berättade stolt för mig
om hans underbara vän som han hade haft. Jag fick ett svartvitt foto när han står på
händer och hunden balanserar på hans fötter.

Efter det sa jag alltid att jag skulle ha en schäfer. Den skulle heta Texas och vara polishund.
Då var jag ca 6 år.

När jag gick på gymnasiet sen så skaffade en av mina bästa kompisar en hund. En dvärgpudel pudel.
Då gick det upp för mig att jag kanske snart skulle kunna skaffa en egen hund.
I den perioden var jag insnöad på Borzoi för jag tycker de är så otroligt vackra och speciella.
Det blev ingen Borzoi för jag tror inte jag hade fått ut det jag vill av hundlivet med en Borzoi men mer om det i ett annat inlägg.

Jag var under tiden medan jag väntade på att bli redo för att skaffa hund var jag hundvakt.
Det kan ni läsa om HÄR
Jag bodde i en etta och kände att en stor hund nog inte var något bra val i en så pass liten lägenhet så jag kollade på vilka mindre raser jag tyckte om och föll för chinese crested. Helst naken och vit mahogny.
Jag var nära att köpa två olika hundar vid olika tillfällen men min magkänsla sa nej.

Efter det har jag också varit nära att köpa en kungspudel en gång.

En annan viktig faktor i att jag vill ha hund är min kompis A.
När jag lärde känna henne hade hon en vit boxer vid namn Loka. Hon är tyvärr död nu. R.I.P
Hon var så otroligt duktig och jag blev så inspirerad av deras fina relation!

Väldens finast A och världens finaste Loka gris <3
Js föräldrar har en kungpudel som också spelat in i mitt hundköp.
Hon var en enorm trygghet för mig när jag lärde känna Js föräldrar.
Jag älskade att hon var så lättlärd och hittade ständigt på nya saker att lära henne 
och klädde henne i lika halsdukar och grejer. 


Sen har jag alltid tänkt att en hund är ett bra sätt för mig att utmana mig själv och för att kämpa mig igenom mina svåra stunder och utvecklas.

Jag har också nu på senare år börjat få en dröm om att använda min hund i mitt yrke som någon form av vårdhund.

Nu först och främst blir det kurser i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!