fredag 10 juli 2015

Långlineträning och utmana ödet


Idag bestämde vi oss för att åka ut i naturen och köra lite långlineträning men Skrutti. Jag har fortfarande så pass ont att jag inte riktigt klarar av att styra hela vägen vilket känns tråkigt. Tror dock att det är bra att även J får chans att leda och lära sig.

Väldigt roligt att göra saker ihop. Alla tre var helt slut när vi kom hem.
Vi håller på med långlina nu på valpkursen. De flesta har ju drömmar om att kunna ha sina hundar lösa och det här är ett sätt att öva på det.
Bra att testa att gå själva med och känna på olika ord / kommandon och se vad som passar just oss.
En annan sak som var bra är att vi ser om det är något vi upplever som svårt så kan vi fråga om det nästa gång.

En sak var faktiskt lite svårt. Det är ju ett riktigt energiknippe vi har och så fort hon får frihetskommando så kutar hon allt hon kan. Jag gjorde så att jag körde inkallningar när hon gjorde så. Så fick hon gå fint jämte mig innan hon fick frihetskommando igen.

Vid ett tillfälle när vi gick uppför en snårig backe så ser jag hur linan lossnar från selen?! Hur kunde den göra det bara sådär?
Såklart var det i värsta tänkbara situation för framför oss kommer  två människor med en hund. En hund som de senare visade sig verkade ha lite problem med andra hundar. My stod 2 meter i från oss och de var kanske 2 meter från My.
J och jag tittar på varandra och båda börja pipa och skrika och vara roliga och skuttar, springer bort från My.
Tillslut springer hon efter oss.
Vi över ju på inkallning men det där är ju ingen lätt situation så J och jag är så imponerade och glada över att det faktiskt gick.
Nästa gång kanske hon skiter i oss så att öva inkallning måste vi fortsätta med :)

Kameran var med denna gången. Alla bilder blev typ kassa dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!