måndag 13 juli 2015

Dag 5 - Mina första husdjur

Mina allra allra första djur var tre katter när jag var bebis/småbarn.
Simon, Sune och Skrållan.

Simon och Sune var bröder, eller tvillingar som min mamma sa.
Två röda katter.

Pappa ville egentligen inte ha några djur alls men en dag när pappa och mamma var ute i skogen och plockade svamp så stod en papperskasse i skogen. I den låg två kattungar. Simon och Sune.
Någon hade lämnat dem där för att dö. Som ni förstår lät inte mamma och pappa dem dö.

Skrållan kom till vårat hus och satt utanför våran dörr. Mamma och pappa ignorerade henne och hoppades att hon skulle gå hem. Det gjorde hon inte och tillslut höll hon på att svälta och då tog de in henne och tog hand om henne. De kollade med polisen och så, så att hon inte var saknad men det var hon inte.

Simon blev påkörd så pappa var tvungen att åka och avliva honom så honom kommer jag inte ens ihåg. Sune och Skrållan däremot. Sune var "min" och Skrållan "var" syrrans.

Tillslut dog Sune och Skrållan med.
Tror det var efter mamma dog.

Så då åkte vi till något ställe där de har upphittade katter och kattungar.
Min sysster och jag föllsåklart för de minsta små fluffiga.
Pappa fick dock veta att det var en kattunge som hade blivit för "stor" så att ingen skulle vilja köpa honom. Han skulle bli avlivad om bara några dagar.
Honom fick det bli.

Han fick heta Pysen eftersom han pös iväg när han fes^^
Pysen var otroligt snäll och tålig. Väldigt gosig. Vi bar runt honom som en bebis.
Jag körde honom i min dockvagn med dockkläder på.
Han låg och sov hos min syster på nätterna.
Vi hade mycket roligt med honom och han gjorde mycket för vår familj.

Nästa djur jag hade köpte jag när jag flyttade hemifrån. Nämligen en råtta vid namn Lyckeli.


Lyckli var min bästis och räddar under en väldigt svår tid för mig.
Hon var döv och därför väldigt speciell.
Lyckeli kunde lägga sig på rygg i soffan och bli kliad på magen.
Hon var en samlar råtta och det var roligt att se hur hon dag ut och dag in byggde ihop en hög med mat.

Sen köpte jag Bodil så att Lyckeli skulle ha en kompis.


Bodil var nog en finare råtta egentligen. Hon hade glansigare päls, var rundare och mjukare.  Jag köpte henne i djurbutiken på a6 som inte finns längre. Hon hade nog varit med om mycket stoj och stim där för hon var otroligt rädd och försiktig. Jobbade mycket på att hon skulle våga gå fram och ta mat ur händerna på oss och inte bitas.

Som jag berättade innan var Lyckeli en samlarråtta. Bodil däremot var inte det. Hon var en lite tjockis. Det var så roligt att se hur Lyckli sprang ochc samlade in mat i en hög. Bodil sprang till Lyckelis hög och tog något, sprang iväg och åt upp det. Så gulligt.

Bodil var inte lika renlig som Lyckeli och tyvärr gjorde det att jag blev allergisk. Jag fick astma.

Lyckeli dog ganska kort därefter ( Jag fick åka till vet och avliva, värsta jag gjort typ )
Bodil saknade Lyckeli jätte mycket och blev deppig. Hon fyllde igen deras hus ( som ni ser på bilden där Lyckeli är med)  så att det inte gick gå in där och låg i ett hörn. Så jag sålde/gav bort henne till en tjej som hade fler råttor så att hon skulle slippa vara ensam.

Efter det har det varit ont om djur hos mig förutom dammråttor och spindlar .
Många gånger har jag varit nära att köpa både hund och katt.

Chinese crested när jag bodde i min etta eftersom en stor hund inte hade passat in där.
Men jag ville ha en hund, en stor hund så därför väntade jag.

Och sen kom Mymlan <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!