fredag 10 juli 2015

Dag 2 - Presentation av hunden

Det här Mymlan en belgisk vallhund - Groenendael. Hon föddes den 2 mars 2015 och är nu 4 månader. Hon har bott hos oss sen i maj då vi åkte till Norge och hämtade henne.
Hon är ca 48 i mankhöjd som det är just nu och väger 10 kg.

Jag tycker fortfarande att hon är pytte liten medan de flesta andra tycker hon börjar bli stor. Några tycker också att hon är lagom nu och borde sluta växa men det tycker inte jag!

Hon är ju fortfarande valp men skulle väl säga att hon är busig, väldigt envis  och framåt.
Endel rasegenskaper som jag läst om har hon inte men det kan ju komma.

På de två månaderna hon har bott hos oss har hon utvecklat otroligt mycket.
Från att inte kunna springa ordentligt för hon kunde inte riktigt hantera sina ben och vara långsammare än mig och J till att kunna springa om oss och ifatt oss som att det inte vore något.

På valpkursen så utvecklas hon snabbt. Hon är ju en snabblärd ras och det märks. Det är bara J och jag som behöver lära oss att göra rätt.
På valpkursen har hennes favorithund varit en fransk bulldog. Sist försökte My brotta ner honom utan att lyckas utan blev istället själv ner brottad. Frallan verkade inte uppskatta My jätte mycket efter det.
Annars när det är valpsläpp är My oftast den som brottar ner. Kaxig liten dam.

Mymlans namn är taget från en karaktär ur Mumindalen.



Mymlan är en litterär figur i Tove Janssons böcker om Mumintrollen. Hon är storasyster till Lilla My och dotter till den äldre Mymlan, varför hon ursprungligen kallades Mymlans dotter. Mymlan är därmed också halvsyster till Snusmumriken Mymlans dotter är från början ungefär lika sorglös och lekfull som sin mor, men i senare berättelser har hon tagit över ansvaret att uppfostra Lilla My från sin mor och blir då mer förmanande och ordentlig.[1] Hon övertar snart sin mors namn och kallas rätt och slätt Mymlan.I muminserierna ändras hennes karaktär ytterligare. Där är ett av hennes tydligaste karaktärsdrag att hon ofta blir kär,[1] samt att hon är mycket fåfäng. I den animerade TV-serien I Mumindalen är Mymlan kär bara i Polismästaren. Text från Wikipedia

Mymlans smeknamn är - My, Mymlis, Mymli, räkan, Kickan


Ca 4 - 5 veckor
Ca 6 veckor

Ca 6 veckor















1 kommentar:

  1. Åh, så fin!
    Min kissekatt är döpt efter Morran i mumin xD Haha :-D

    Btw, om du vill kan du lägga till mig på facebook: Saga Eriksson i Huskvarna :-) ;-)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!