lördag 25 juli 2015

Vättern runt

Som jag nämnt tidigare så ska J åka till Frankrike i tre veckor.
Han åker redan imorgon.
Vi kommer ju inte träffas mycket alls i sommar men båda kände att vi måste göra något ihop.
Så igår packade vi in oss i bilen.
Vi var jag, J, Mymlan och Alfons.

Det var ingenting som var bestämt men vi hade en lösplan.
Jag ville gärna åka förbi Hjo för jag hade hört att det var fint där.
Sen hade jag tänkt att vi kunde sova i hamnen i Olshammar för där var jag mycket när jag var liten.


Hjo var jätte fint! Rekommenderar alla att åka dit någon gång.





I Hjo fanns en bokbutik som sålde böcker för 25 kr st. Jag köpte inte mindre än 7 hundböcker.
Kan visa dem i ett annat inlägg.

Efter det åkte vi till Karlsborg för att äta. Anledningen till att vi inte åt i Hjo var att det var så otroligt mycket folk. Lugnare för My med mindre folk. 
¨
Alfons och Mymlan lyssnar på Allsång i Karlsborg
Sedan var det dags att åka till Olshammar där vi skulle övernatta.

Hamnen

Här är vårat boende. En bil. En filt och lite hundgrejer.

Ligga och titta på svalorna och bara känna lugnet

Såhär kan det se ut när man sover i en bil
Två morgon pigga hundar kl 7
Semestern var perfekt. Vi hade tur med vädret och det var skönt med lugnet. Vi hade såklart glömt att införskaffa vissa saker men klarade oss ändå. Vi hade tänkt grilla men glömde köpa grejer till det. J hade inget snus men klarade sig med godis.

Jag tror att vi ansågs vara galna ungdomar i hamnen. Två hundar och bo i en bil.
När vi satt och åt så kom det en dam med två hundar. Hon frågade om vi hade någon hane för en av hennes tikar löpte. När vi sa att vi hade det så ställde hon sig ändå bara två meter ifrån oss och när Alfons fick vittring på löptiken blev han ju ganska uppspelt och tjöt. Nu är ju han en pip - Olle i vanliga fall med men en löptik gjorde ju att det inte gick få honom att sluta. 

Att ha två hundar med sig gav väldigt många skratt. De är verkligen som barn. Alfons sov på en hylla i bagaget och My sov i baksätet mellan våra huvuden. Mitt i natten vaknade vi av att någon morrade. Då hade Alfons hoppat ner i baksätet och någon av dem tyckte nog att det blev lite trångt. 

På vägen hem idag fick de var sin godsak som de låg och gnagde på.
Alfons äter upp allt mycket snabbare än My och hon sparar gärna på sina godsaker.
Dock så passade Alfons på att ta Mys när hans var slut och då försökte My ta tillbaks det så det var bara att stanna och ta den ifrån dem. Jag la dem först på golvet nedanför dem, under spyskyddet, men Alfons lyckades hämta upp den därifrån så tillslut fick jag lägga de i bagaget. 

Påvägen hem tog vi andra sidan Vättern och besökte först Askersund och såklart Snäckbåten! 
Där köpte vi var sina ringar i sten eftersom J inte tål sin förlovningsring som han förövrigt tappat bort. 

Askersund
Vi hade inte ätit någon frukost så i Askersund köpte jag våfflor till oss av en jätte trevlig dam i en glasskiosk ( inte den på bilden ). Hon var verkligen om sig och till sig för att fixa så vi kunde äta dem i bilen med hundarna. Hon gjorde dessutom det mesta själv. Smeten, vanlig grädde, hembakade kakor och bullar osv. 

Ganska nöjd
Sen har jag inga mer bilder. Vi åt på någon mack och det började regna. Så inga mer stopp men det gjorde inte så mycket för vi var ganska nöjda ändå :)



En sista bild. Två hundar som sover jämte varandra. Sovsäcken skulle agera skiljevägg så att de, mest Alfons, kunde få lugn och ro i bilen. Slutade med att alfons smet förbi och la sig tätt intill My.
<3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!