fredag 17 juli 2015

Dag 9 - Hur en bra dag med hunden ser ut

Det är skillnad på en bra dag med My som är valp och en bra dag med en vuxen hund. Därför tänker jag att jag beskriver båda.

Börjar med den vuxna. Alltså Alfons ;) 

Jag har inte träffat Alfons jätte mycket sedan vi skaffa My tyvärr :(
Vi måste låna honom snart! 

En dag när jag hade honom som jag tycker var bra kunde se ut såhär: 

Vi går upp när Affe vaknar och går rundan runt huset så han får kissa. Sen går vi in och sätter oss i köket så jag får vakna till. Affe sitter på stolen mitt emot mig och tittar ut genom fönstret. 
Sen packar vi in långlinan och selen och åker på äventyr.
En av Alfons bästa egenskaper är att han älskar att vara med så vi kan gå i princip hur långt som helst. Han är också otroligt snäll.

När vi åker på äventyr kan det vara till olika ställen. I vintras t.ex. åkte vi mycket till min farmor och farfar och traskade runt i skogen och letade efter en gammal väg  som ska ha funnit.
Det var snårigt och besvärligt, hög snö och man fick gå långt. Alfons skuttade glatt med. 

Alfons är inte jätte tränad i Lydnad utan är bara en glad snäll kille som följer med! 
Det går inte ha honom lös för när han ser ett djur så är det bara jakt som gäller. 
Han är en tjuvparning mellan två jakthundar så kanske inte jätte konstigt. 

Sen när man kommer hem så har vi soff- häng. Jag spelar tvspel / virkar och han ligger vi mina fötter och sover. Han har nämligen en egen plats i soffan så han vet precis vart han ska hoppa upp. 





En dag med Mymlan: 



Mymlan är ju så pass liten än att det inte har blivit några milslånga promenader än utan en dag med henne har mer handlat om att läsa hennes behov så hon slipper kissa inne. 
Nu har man dock kunnat börja gå lite längre med henne vilket är jätte roligt! 
Hon börjar kännas mer som än hund istället för enbart valp. 

En bra dag med henne innebär lydnadsträning i parken och två kortare promenader. Det gäller att hålla balansen så hon inte blir övertrött för då bits hon fortfarande. 

Att utvecklas tillsammans med henne är ju så otroligt roligt. Att se hur hon utvecklas.
Idag har hon gått så fint i kopplet att båda J och jag är helt imponerade.  Träningen lönar sig! :D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!