onsdag 22 juli 2015

Dag 14 - Viktiga egenskaper när jag väljer hund

Det var ju inte så länge sedan som jag valde hund.
I och med att det är första hunden så vet jag inte alls hur jag kommer tänka nästa gång.
Jag skrev en del om vilka egenskaper jag efterfrågade i Dag 10 utmaningen .

Men framför allt var det viktigt för mig med en hund som kunde vara med på allt och som ville vara med på allt.
Jag har varit hundvakt åt hundar som satt sig på rumpan och vägrat gå när man kommit ut för den hellre vill ligga på soffan och äta köttbullar.
Så ville jag inte ha det.

Alfons, mellan schnauzer blandning, har varit en stor förebild i mitt hundval.
Han ÄLSKAR att följa med.
Att traska runt i skogen med mig i 1 meter snö hade han inget emot för han var med.
Det är så jag ville ha det.
Vad jag än hittar på för tokigheter så ska hunden vara med.
Det krävs därför en viss uthållighet.

Sen finns det med saker med Alfons som jag tänkte att det där inte passade mig.
En sak var att han har väldigt mycket jakt i sig så det går verkligen inte ha honom lös.
Nu är han inte heller tränad till att ha lös men jag tror faktiskt att hans jaktinstinkter är för starka för att han skulle kunna låta bli.
Han tjuter som en stucken gris om han ser ett rådjur. Han lider för att han inte får jaga det. Nästan i alla fall.

Han är heller inte den mest lättlärda hunden jag träffat. Jag tycker det är kul att lära trick och så.
Det är inte det att han inte kan lära sig men man får jobba rätt bra för att han ska ta till sig det och lära sig.
Charmigt det med men jag ville ha en lite mer lättlärd hund.

Alfons och Mymlan <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!