lördag 11 juli 2015

Dag 3 - Om min hundras

Belgisk vallhund - Groenendael

Hm den här kategorin känns svår att skriva.
Anledningen till det är att jag känner för att börja skriva om varför jag valde denna rasen och det är ju en annandags utmaning.
En annan anledning till att det känns svårt är för att jag inte vet om jag ska googla och skriva en fakta text eller bara gå efter mitt huvud.
Jag kör en blandning så hoppas vi det blir bra och jag ska försöka låta bli att skriva varför jag valde rasen och så vidare. 

Det finns fyra belgiska vallhundar eller egentligen fyra olika färger.
Det är samma ras fast olika färger och pälstyper. Det skiljer också lite mellan dem på så sätt att Laekenois och Malinois är tuffare hundar än Terven och Grönisen. Mjukast är Grönisen. 

Enligt mig har de i alla fall gemensamt att deras namn är jobbiga att uttala ;) 

Rasen är aktiv, vaksam och lättlärd. Eftersom det är en vallhund så går det ju i princip inte att trötta ut den fysiskt utan man måste träna den mentalt. 

Innan vi hade bestämt ras helt så hörde jag någon som sa att skillnaden mellan en schäfer och en belgare är att en schäfer kan traggla samma sak om och om igen medan en belgare tröttnar så man måste variera sig.

Det märks på henne för vi brukade säga, sitt, ligg, sitt, stå. Nu gör hon alla momenten på en rad för hon tror att det är så vi vill att hon ska göra. Så nu varierar vi oss mer och försöker göra mer "oväntade" saker. 

Rasen är självsäker och orädd och används ofta till olika typer av tjänstehundar. 

En tik blir ca 58 cm i mankhöjd och kommer som vuxen väga 20 - 25 kg. 

Man behöver nästan inte göra något med en belgares päls. Man tvättar om den blir smutsig och borstar när den fäller. 

Vi gör det dock oftare nu eftersom vi tänker att det är bra att öva så lilla damen inte får en chock varje gång sedan när hon blir stor. 

Nu har jag skrivit ungefär det jag har i huvudet. Om det är något mer ni undrar över får ni fråga eller googla :)  

Stolt uppmärksamt uttryck? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!