fredag 24 juli 2015

Dag 16 - Hur jag valde kennel

Det här är ett intressant ämne tycker jag och förmodligen lite känsligt.

Jag börjar med att säga varför jag valde att köpa en hund från en kennel för många tycker det är fel eftersom det finns så många djur i världen som behöver hem men som inte får det för att det avlas så mycket djur.

Jag håller med om det. Jag gör verkligen det och jag var påväg att rädda en hund först men jag ändrade mig. 
Anledningen till det är dels för att det är min första hund. Det är en stor utmaning i sig. Att rädda en hund kan antingen bli perfekt. Man får en hund som mår bra och har bra psyke. Eller så får man en hund som varit med om förj*vliga saker och tagit skada av det och kanske då blir en "problem" hund som kräver mycket mer. 

Som sagt är det min första hund och jag ville ha största möjliga mån att lyckas nu första gången.
Det är ganska svårt att hålla tron om att man är en bra hundägare uppe ändå kan jag tycka. 

Sen vill jag ju eventuellt utbilda min hund till vårdhund om det går så då gick jag lite efter det med. 

Nästa gång vill jag rädda en hund för det är något jag tycker är viktigt.
Nästa gång behöver ju inte vara om 10 - 15 år när My gått bort ;) 

I alla fall. Tillbaks till hur jag valde kennel.

Först hade jag ju bestämt mig för ras. Hur jag gjorde det kan du läsa om HÄR.

Det jag gjorde allra först i mitt letande efter kennlar var att läsa på olika forum och olika som födde upp Belgiska vallhundar och då framförallt Groenendael.
Jag lärde mig då att de tydligen avlar åt olika håll, mer åt bruks och endel mer åt sällskap och utseende.
Jag ville ha mer åt sällskap och utseende eftersom belgare är en tuff hund ändå.

Jag hittade en uppfödare i Stockholm som folk sa vad bra och som födde upp bra hundar så jag mailade till henne och hon svarade på mycket av mina frågor.
Vi var faktiskt där och hälsade på sen med.
Hon skulle ha valpar så att de blev leverans klara i höst = när vi pratade var hennes hund inte parad
Det kändes osäkert. Så många OM.
Om hon blir dräktig. Om valparna räcker till mig osv.

Därför hörde jag av mig till en uppfödare till. Det är konstigt men jag kände mig som världens svikare till den första uppfödaren. Som om ja var otrogen.
Hennes hund var Korad ( vilket jag inte visste vad det var ) Men det anses extra bra när de är det.
Hennes hund var utbildad diabeteshund.
När vi pratade så var inte heller hennes hund parad.

Efter att pratat med några som hade belgare så rekommenderade de mig att inte välja den Korade eftersom de trodde det skulle bli för mycket motor för mig i min första hund.

De tipsade också om Kennel Nangijala som redan hade valpar.
Valparna skulle vara leveransklara i maj och eftersom jag fyller år i maj kändes det som ödet.
Jag hade känt att höstvalp var lite i senaste laget.
Lättare på sommaren.

Vi åkte hela vägen till Elverum i Norge och hälsade på. Den resan kan ni läsa om HÄR

Ca två veckor senare åkte vi och hämtade våran Mymla <3

Norge

Nervösa i bilen
Där var hon, vårat Mymeldjur!

Och vi fick ta med henne hem <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!