söndag 19 juli 2015

Hundtips: Åksjuka

När jag köpte hund så ville jag absolut att min hund skulle tycka om att åka bil. 
Jag har varit hundvakt åt hundar som inte tycker om det så jag vet hur besvärligt det kan vara. 
Skönt att bara kunna åka till olika skogar och parker. 

I början tyckte My inte om att åka bil alls. Hon tjöt.. Vi fick nog höra alla hennnes olika läten. 
Vi gjorde så att i början fick hon sitta i mitt knä och tillslut brukade hon lugna sig.
Sen flyttade vi till baksätet och jag satt jämte så hon ändå kunde lägga sig intill mig. 
Det där med att låta henne åka själv bak tog lite tid. Jag var rädd att hon skulle få en negativ bild av bilåkandet. 

Men en dag så skulle jag åka själv och var tvungen att sätta in henne i baksätet själv och det gick bra. 
Så himla skönt. Nu åker hon bil nästan varje dag! 

Hon har dock lätt för att bli illamående. Ett tag kräktes hon näsan varje gång vi åkte bil och ibland flera. Stackarn. Jag var noga med att inte ömka henne och låtsades som det regnade. Hon verkade inte heller tycka att det var så himla jobbigt. Klart det inte är kul att kräkas men hon fick inte panik eller så. 

Jag ville helst inte ge henne medicin. Klart om det inte fanns något annat alternativ och det var det bästa så hade hon ju såklart fått det men inte i första hand. Så jag frågade i ett forum och fick tipset att stoppa bomull i ena örat.

Det lät jätte konstigt men om en sådan smidig grej funkar så var det LÄTT värt att testa.
Så det gjorde jag och de tre senaste gångerna har hon haft bomull i öronen och hon har inte kräkts. Hon har inte heller dregglat så som hon gjorde innan. 
Det är ju varmt ute och innan när det var det så var det nästan garanterat att hon spydde.

Så om du har en åksjuk hund.
Testa att stoppa bomull i ena örat!

Så här lugn kan man vara i bilen



1 kommentar:

  1. Jag har inte testat men ett bra tips tycker Jag hör av mig om det funkar för oss

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck så jag vet att du varit här så blir jag glad!